johor dan signifikasi rakyatnya

entri ini agak sinis, tapi ironinya, begitulah. walaupun aku lahir di johor, tapi sifat2 'kejohoran' itu kurang untuk ditonjolkan dalam diri melainkan tutur bahasa ak jer yang nampak tidak memberati mana2 negeri seperti orang johor juga lah.


rumah nenek di johor juga jarang2 balik sebab dah tak der saper dok kat situ. ader pun mak sedare jer. jadi mmg ak ni boleh di katakan bukan orang johor pior la.separa2 saje. kalau nak tahu, fiil orang johor ni, sila lah ke johor.huh.

1. orang johor pemalas.
2. orang johor suka berpoya-poya.
3. orang johor bawak keter tah haper2.
4. orang johor suka masuk simpang tak bagi signal.
5. orang johor kuat semangat.
5. orang johor bercita-cita tinggi.
6. orang johor hangat2 tahi ayam.
7. orang johor suka wat kejer tak habis.
8. orang johor macam orang cina, tapi perangai orang melayu.
9. orang johor wat kejer lambat, tapi relaks jer.
10. orang johor baik.
11. orang johor suara manis.
12. orang johor pandai cari duit, tapi tak pandai simpan duit.

ini antara kejohoran seseorang itu. bukan semua, tapi kebanyakan. mmg nampak mcam semua orang ader perangai ni walau dimana-mana. tapi kalau anda berada di johor, anda akan merasakan perangai2 ini, sinonimnya adalah orang johor.

sinis bukan. tapi orang johor kuat2. sebab ader bugis, jawa. semua dari keturunan pahlawan.

ps; kalau bawak keter kat johor, berhati-hati.
ps2; ak dah lamer tak nampak lori2 bawak babi di highway. mungkin setiap negeri dah ader ladang babi sendiri. macam kat sepang. so tak yah nak import2 dari negeri lain.


kah kah kah kah

POSTED BY omarkhayam
POSTED IN
DISCUSSION